Lees het artikel van het Technisch weekblad, 6 maart 2016.
Op 23 februari 2016 presenteerde Solar Application Lab (SAL) aan de TU/e het prototype van de Solar-Bike, een elektrische fiets die op zonne-energie loopt.
Het prototype heeft in het voorwiel in totaal zestig zonnecellen, die voldoende zonne-energie kunnen converteren in elektrische energie om de 36 V voorwielmotor aan te drijven. ‘Een energy transfer unit met sleepcontacten maakt de energieoverdracht mogelijk’, aldus Marc Peters, oprichter en eigenaar van SAL. Een accu die zich bij het prototype op de bagagedrager bevindt, slaat de elektriciteit op. Hierdoor is opladen aan het net overbodig.
Veldtest met studenten
Tegelijkertijd met de presentatie van de zonnefiets start SAL, die de S-Bike in samenwerking met de TU/e en de bedrijven Segula en Ebike Nederland ontwikkelde, met zowel een gebruikerservaringstest als een veldtest voor studenten van de TU/e. Beoogde gebruikers van de S-Bike zijn onder meer forenzen die nu nog de auto pakken en fietskoeriers. Een gebruikerservaringstest in de steden Enschede, Eindhoven en Nijmegen moet SAL meer vertellen over de gewoonten en behoeften van de potentiële gebruikers. Op basis van deze minimaal zes maanden lopende test, wordt de zonnefiets vervolgens verder uitgewerkt.
De veldtest met de studenten van de TU/e is bedoeld om te kijken welke technologieën er verder eventueel nog in de fiets kunnen worden verwerkt. Peters: ‘Een voorbeeld is draadloze energieoverdracht tussen diverse S-Bikes. Denk aan inductieve koppelingen en antennes, waarbij in een groep fietsers de fietsen met een overschot aan energie dit overschot overdragen naar de fietsen met de leegste accu’s.’ Peters benadrukt dat dit echter vooral bedoeld is als exercitie voor studenten.
SAL zoekt investeerders om de fiets verder te ontwikkelen. Zo moet deze onder meer hufterproof worden en werken onder alle weersomstandigheden.
a) Welke energieomzetting vindt plaats in de zonnecellen?
b) Welke energieomzetting vindt plaats in de motor in het voorwiel?
In het artikel wordt gesproken van sleepcontacten.
c) Zijn die nodig om de elektromotor aan te drijven? Licht toe.
d) Leg uit dat ze wel nodig zijn om de accu op te laden.
De tweede foto geeft aan wat een groot voordeel van deze fiets is
e) Welk voordeel is dat?
In het artikel staat dat SAL gaat onderzoeken wat mogelijke verbeteringen zijn. Misschien heb jij daar geen zes maanden voor nodig.
f) Noem wat verbeteringen die aan de fiets die op de tweede foto staat, gedaan kunnen worden.
Uitwerking vraag (a)
Stralingsenergie naar elektrische energie
Uitwerking vraag (b)
Elektrische energie naar bewegingsenergie en – hopelijk weinig – warmte
Uitwerking vraag (c)
Nee, want de motor zit in het voorwiel.
Uitwerking vraag (d)
De stroom moet van het draaiende wiel kunnen gaan naar de accu. Voor de verbinding tussen het wiel en de accu (via een draad of via het frame) zijn wel sleepcontacten nodig, omdat het wiel draait ten opzichte van de bedrading /frame.
Uitwerking vraag (e)
Ook als je de fiets niet gebruikt wordt, kunnen de zonnecellen de accu opladen.
Uitwerking vraag (f)
Zonnecellen op de accu.