Trampoline

Onderwerp: Kracht en beweging

Een opgave van de redactie van Stichting Exaktueel. Op basis van artikelen in de media worden opgaven gemaakt die aansluiten bij het natuurkunde-onderwijs in het voortgezet onderwijs.

figuur 1.

Ruben springt thuis op een trampoline. Hij komt niet zo hoog als bij de turnvereniging, zoals in onderstaand filmpje:

Volgens Joeri, een vriend van Ruben, gaat het er om, dat de springmat strak moet staan. Misschien ligt het aan de veren. Sommige lijken langer dan andere, zijn ze langer geworden (zie figuur 1)? In figuur 2 zie je de twee veren (lang en kort) zonder spanning naast elkaar liggen.

figuur 2.

Als Ruben ook eens nadenkt over de springmat, zegt hij, dat de springmatten bij de Hazenkamp van elastisch materiaal zijn terwijl je dat niet kunt zeggen van de springmat thuis.

figuur 3.
a) Hoe kunnen twee veren zonder spanning toch een verschillende lengte hebben (figuur 2)?
b) Zou jij de langere veren ook schuin zetten? Geef natuurkundige argumenten voor en tegen.
c) Zou jij juist nieuwe veren kopen? Geef natuurkundige argumenten voor en tegen.
d) Geef een argument, waardoor je de professionele trampoline niet kunt vergelijken met de trampoline thuis.