Lees onderstaand artikel:
De elektrische sportwagen Quant-e heeft typegoedkeuring voor de Europese wegen, zo maakte Nanoflowcell, het Liechtensteinse bedrijf dat de auto ontwikkelt, bekend.
De bijzonderheden aan de sportauto zijn de actieradius (600 km) en de twee elektrolyttanks van 200 l. Hierdoor kan de elektrische auto volgetankt worden in plaats van geladen. De aandrijving krijgt namelijk elektriciteit van een zogenoemde flowbatterij. Nanoflowcell bouwt vier prototypen, die ondanks hun gewicht (2.300 kg) in 2,8 s van 0 naar 100 km/h kunnen accelereren.
Bron: Bron: Mark van Baal, Technisch weekblad, 10 februari 2015
a) Bereken de gemiddelde nettokracht die nodig is om de auto in 2,8 s van 0 naar 100 km/h te accelereren.
b) Leg uit of de maximale kracht die de motor kan leveren in werkelijkheid groter of kleiner is.
Uitwerking vraag (a)
Gebruik de tweede wet van Newton, Fnet=ma. Hierin is m de massa (2300 kg) en a de versnelling, waarvoor geldt:
$a=\frac{\Delta v}{\Delta t}=\frac{100/3,6}{2,8}=9,92~\mathrm{ms}^{-2}$
Dit geeft:
$F_{net}=2300\cdot 9,92=2,3\cdot 10^4~\mathrm{N}$
Uitwerking vraag (b)
In werkelijkheid zal er ook wrijving op de auto werken.
Om een nettokracht van 2,3 ⋅ 104 N te realiseren zal de motor dus een grotere kracht moeten leveren.