In een column in de nrc.next werd de Game-bril met accessoires Oculus Rift genoemd. Daarover gaat dit artikel.
Zoek gegevens over de bril op bijvoorbeeld Wikipedia.
Daar zie je ook de volgende foto (niet zichtbaar de handschoenen en andere accessoires voor het suggereren van virtuele omgevingen):
Deze bril lijkt wel wat op de Google Glass, waarvan de productie tijdelijk is stopgezet om privacy-redenen, schijnt. Van deze bril de volgende foto:
a) Beschrijf het verschil in gebruik van de twee brillen.
b) Illustreer je antwoord op vraag a met verwijzingen naar de foto’s.
c) Welke problemen voorzie jijzelf bij het ontwerpen van de Oculus Rift met accessoires?
d) Welke problemen voorzie jijzelf bij het ontwerpen van de Google Glass?
e) Beschrijf kort enkele oplossingen bij de problemen, die jij voorzag.
Uitwerking vraag (a)
Oculus Rift is bedoeld voor gamen en andere, virtuele activiteiten; Google Glass is bedoeld als een handige ('ogige?') handsfree smartphone.
Uitwerking vraag (b)
Oculus Rift schermt je geheel van omgeving af en suggereert een andere, virtuele omgeving, terwijl de Google Glass gewoon een kleine smartphone is, dat aan je bril vastzit.
Uitwerking vraag (c)
Hoe suggereer je warmte, druk, gewicht, beweging. Hoe kun je dit scherm van zo dichtbij scherp zien?
Uitwerking vraag (d)
Hoe bedien je de knoppen? Hoe kun je dit scherm van zo dichtbij zien?
Uitwerking vraag (e)
Alle suggesties moeten via visuele illusies en via de accessoires worden bereikt. De knoppen kunnen via handbesturing of stembesturing werken. De lichtstralen moeten in evenwijdige lichtbundels door je pupil je oog ingaan.
Druk kan via hydraulisch pompje in handschoen, warmte via een soort elektrisch dekentje in handschoen, gewicht via veren, die met elektromotortjes aan handschoen trekken, beweging moet via een visuele suggestie(vergelijkbaar met de wegrijdende eigen trein, terwijl je eigenlijk een andere trein ziet wegrijden.