Oriëntatie
Je zult vast wel eens langs een provinciale weg in de buurt teksten als 'wij flitsen sneller dan u rijdt' of 'deze weg kan u veel geld kosten' gelezen hebben. Om ook de daad bij het woord te houden houdt de rijksverkeerspolitie vaak snelheidscontroles. Daarbij maken ze gebruik van allerlei vernuftige apparatuur. Zo'n snelheidsmeting kan ook plaatsvinden met hoogfrequent geluid, waarbij het basisprincipe berust op het dopplereffect.
Probleemstelling
Geluid dat weerkaatst wordt tegen bewegende voorwerpen heeft een kleinere of grotere frequentie dan het oorspronkelijke geluid. Wanneer je de verschilfrequentie weet tussen het oorspronkelijke- en het teruggekaatste geluid kun je met de dopplervergelijking de snelheid van het bewegende voorwerp berekenen.
Een snelheidsmeting met hoogfrequent geluid volgens het dopplereffect is niet altijd nauwkeurig. Bedenk een meetmethode die wel nauwkeurig uitgevoerd kan worden en vergelijk deze met de meting volgens het dopplereffect. Bedenk daarbij tevens een opstelling waarbij je beide metingen kunt uitvoeren. (Het meetprogramma IPCOACH en de bouwmaterialen van Unilab Blackburn England kunnen je misschien goed van pas komen. ) Kun je nu iets over de nauwkeurigheid van beide metingen zeggen? Bij welke snelheid wordt de toelaatbare nauwkeurigheid overschreden? Hoe zou je de nauwkeurigheid van de dopplermeting kunnen verbeteren? Denk hierbij aan de frequentie van het geluid, het voertuig/ voorwerp dat je gebruikt en de snelheid waarbij je wilt meten.