In het HAVO examen van 2012, tweede tijdvak zit een opgave over een zogenaamde 'rejected take off'. Daarbij versnelt een vliegtuig tot de snelheid waarbij het normaal gesproken opstijgt, en remt daarna af. Bij deze opgave is een diagram gegeven van de snelheid die het vliegtuig heeft. Deze grafiek is ingelezen in het programma Coach waardoor het analyseren van de meetwaarden door de computer gedaan kan worden.
Met behulp van de optie 'beeldmeten' in het programma Coach wordt de grafiek ingelezen. Handmatig worden punten uit de grafiek aangeklikt en deze vormen een nieuwe serie meetwaarden in Coach. In onderstaande afbeeldingen is dit goed te zien.
Opgaven
Nu we de grafiek hebben overgenomen, kunnen we de computer gebruiken om de volgende vragen te beantwoorden.
a) In het eerste deel van de beweging (van t = 0,0 s tot t = 4,0 s ) is de versnelling constant. Bepaal de grootte van de versnelling.
b) De startbaan is 4,0 km lang. Laat zien dat dat lang genoeg is voor de beweging die het vliegtuig maakt.
Uitwerkingen
Open het antwoord op de vraag van jouw keuze.
Uitwerking vraag (a)
De raaklijn aan de snelheid-tijdgrafiek.
In Coach wordt een raaklijn getekend. Handmatig bepaal je zelf de richtingscoefficient van deze raaklijn. Wannneer je dit doet, zie je dat de raaklijn met helling van 4,88 m/s2 goed overeenkomt.
Uitwerking vraag (b)
Het oppervlakte onder de snelheid-tijdgrafiek, onder de grafiek is te lezen dat dit overeenkomt met 3548 m.
De gegeven oppervlak is 3458 m, een startbaan van 4,0 km is inderdaad lang genoeg.