Je zou deze tekst eerder in een natuurkundeboek verwachten dan in de krant.
En je kunt van dit stuk natuurkunde een praktische opdracht maken.
a) Lees het artikel.
b) Verklaar de titel van dit krantenartikel.
c) Wat toonde Newton met zijn prisma-experiment aan en wat weerlegde hij tegelijkertijd?
d) Hoe kan het dat een kleur met het getal voor de brekingsindex wordt geïdentificeerd? Laat m.b.v. BINAS zien hoe dat zit.
e) Alleen voor VWO: met wat voor getal wordt de kleur tegenwoordig geïdentificeerd?
Het experiment
f) Ontwerp een experiment waarin je het prisma-experiment van Newton nadoet en dus ook hetzelfde aantoont. Gebruik een sterke lamp in plaats van de zon. Gebruik ook het schetsje van Newton uit 1666.
g) Geef een spannende presentatie van Newton's experiment voor de klas. Gebruik ook de antwoorden op de vragen b t/m e.
Uitwerking vraag (b)
Newton was de eerste die berekeningen gebruikte bij zijn licht-experimenten.
Uitwerking vraag (c)
Hij toonde aan dat het witte licht is samengesteld uit alle kleuren van de regenboog en dat die kleuren niet door het materiaal van het prisma aan het witte licht worden toegevoegd, zoals zijn tijdgenoten dachten.
Uitwerking vraag (d)
Elke kleur in het licht heeft een iets andere brekingsindex, dus elk kleur heeft een iets ander getal. Zie BINAS tabel 18A.
Uitwerking vraag (e)
Met de golflengte.