Technische voetballers
Bronnen:
• Technische Voetballers, mag ik aan u voorstellen?
• Technisch voetballen, hoe werkt dat?
• Hoe schiet je zo hard mogelijk? Een model.
1. Welk Nederlands bedrijf is de drijvende kracht achter de robotvoetballers?
2. Hebben de robotvoetballers te maken met kunstmatige intelligentie? Onderbouw je antwoord.
3. Wat is het (toekomstig?) maatschappelijk nut van dit speelgoed?
4. Hoe bepalen de robotvoetballers hun positie op het veld?
5. Wat is volgens jou de betekenis van Cefficienty in de berekening van de eindsnelheid van de bal voor de twee alternatieve schopmechanismen?
De strafschop
1. Maak de opgave sporten. De uitdaging zit aan het eind...
Opgemerkt:
• Gebruik indien mogelijk een beamer in de les. Is natuurlijk niet noodzakelijk.
• De leerling moet beschikken over een internetverbinding thuis of in de mediatheek.
• De leerling kan natuurlijk gewoon zijn natuurkundeboek erbij gebruiken.
• Dit lesidee kan gebruikt worden als huiswerkopdracht of uitgevoerd worden in de les. Laat dit bijvoorbeeld een eerste kennismaking zijn met de begrippen snelheid, kracht, impuls en energie.
• In de bijles worden toepassingen genoemd.
Lesdoelen
• De gebruiker herkent natuurkundige elementen binnen de sport.
• De gebruiker maakt kennis met robotica.
• De gebruiker herhaalt de basisbeginselen mechanica klas 3.
• De gebruiker kan kennis maken met de basisbeginselen van numeriek modelleren.
• De gebuiker kan uitgedaagd worden om zicht te verdiepen in grootheden die een rol spelen bij botsingen.
Het is goed mogelijk om te differentiëren, alles mag, niet alles moet.