Treinongeluk

Onderwerp: Arbeid en energie, Kracht en beweging, Rechtlijnige beweging

In Amsterdam zijn op 21 april 2012 twee treinen frontaal gebotst.

Een opgave van de redactie van Stichting Exaktueel. Op basis van artikelen in de media worden opgaven gemaakt die aansluiten bij het natuurkunde-onderwijs in het voortgezet onderwijs.

Opgaven:

Uit onderzoek is gebleken dat twee treinen ongeveer 25 kilometer per uur reden toen ze tegen elkaar botsten.

a) Wat denk je dat voor de inzittende van een trein een grotere impact heeft:
- Een frontale botsing tussen twee treinen die beide 25 kilometer per uur rijden;
- Een botsing van een trein die 25 kilometer per uur rijdt met een stilstaande muur.

In de weekendeditie van het NRC Handelsblad van 5 en 6 mei wordt beweerd dat het voor de inzittenden van een trein niet uitmaakt of de trein tegen een andere, even hard rijdende, even zware trein botst of tegen een stilstaande muur. Dit wordt beschreven met een gedachtenexperiment waarbij er tussen de twee botsende treinen een hele dunne verticale wand geplaatst wordt.

b) Leg uit of de inzittende aan de tijdsduur en de kracht van de botsing kunnen merken of er een muur tussen de treinen staat.

Dit gedachtenexperiment lijkt aan te geven dat het niet uitmaakt of de trein tegen een andere trein of tegen een muur aan botst. In beide gevallen komt de trein tot stilstand en verliest de trein dus zijn kinetische energie.

c) Maak met behulp van internet een schatting van de massa van een Sprinter. Deze bestaan uit 4 of 6 treindelen.
d) Bereken met je antwoord op c de kinetische energie van een trein die 25 kilometer per uur rijdt.

Deze kinetische energie kan alleen verloren gaan als er arbeid verricht wordt op de trein. De kracht die tijdens de botsing op de trein werkt hangt dan af van de kreukelzone van de trein. In het filmpje is te zien dat de trein aan de voorkant ongeveer 1 meter indeukt. Neem aan dat dit de volledige kreukelzone van de trein is.

e) Bepaal de kracht die op de trein werkt tijdens de botsing.

In werkelijkheid is de kreukelzone groter. Vooral tussen de wagons zal de trein indeuken tijdens een botsing. De kracht zal dan dus ook kleiner zijn.

Tijdens een botsing is de kracht die op de trein werkt dus alleen afhankelijk van de massa, de beginsnelheid en de lengte van de kreukelzone. Als deze bij een botsing met een muur gelijk zijn aan een botsing met een rijdende trein maakt het voor de inzittenden van de trein dus niks uit.

De MythBusters hebben auto's met 50 en 100 mijl per uur tegen een muur laten botsen, en vervolgens ook twee auto's met 50 mijl per uur frontaal laten botsen. Zie het onderstaande fragment:

MythBusters

f) Is de kreukelzone voor de botsing met 50 mijl per uur tegen een muur even groot als voor de frontale botsing met 50 mijl per uur? Maakt het dus voor de inzittenden van een trein uit of er tegen een rijdende trein of een stilstaande muur gebotst wordt?

Meer opgaven van de redactie van Exaktueel kunt u hier vinden.