Model van een botsende druppel
Een voordeel van numeriek modelleren is dat je alle parameters onafhankelijk van elkaar kunt variëren. Dit is niet altijd het geval in een experiment. Dit kan het beste aan de hand van een voorbeeld geïllustreerd worden. Denk bijvoorbeeld aan een vallende druppel en de impact die de druppel maakt als hij een oppervlak raakt. Deze impact is afhankelijk van de grootte van de druppel. Verander je echter de grootte, dan zal ook de valsnelheid veranderen vanwege de traagheidskrachten. In dit geval is het dus niet mogelijk in experimenten om één parameter (namelijk de druppelgrootte) onafhankelijk van een andere parameter (de valsnelheid) te veranderen. Dit kan wel in een numeriek model! Lukt het jouw een dergelijk model te schrijven?
Highspeed fotografie
Experimenteren met highspeed voorwerpen is een heel speciale techniek. Het vraagt een perfecte synchronisatie tussen beweging en opname. We spreken van highspeed fotografie voor alle toepassingen waar we met het gewone oog de snelle bewegingen niet meer kunnen volgen. Zo is het heel moeilijk om een afgevuurde kogel te zien en nog moeilijker om hem te fotograferen juist op het ogenblik dat hij uit een voorwerp komt. Veel verschijnselen kunnen op deze manier vastgelegd worden. Kun jij een foto maken van een ballon op het moment dat hij kapot wordt geschoten? Hieronder een paar foto's om ideeen voor een profielwerkstuk op te doen.