De markt
Het spel op zich bestaat uit vijf spelrondes die zich elk in een stad in Italie afspelen. In elke ronde kunnen florijnen verdiend worden. Deze florijnen gebruiken de leerlingen om op de markt materiaal aan te schaffen. De markt is daarmee een terugkerend element in het spel dat tussen twee spelrondes in past. In de eindronde van het spel (het proces in Rome) krijgen leerlingen vragen voorgelegd die aansluiten bij de producten van de markt. Leerlingen die de juiste spullen op de markt hebben gekocht en die deze producten aandachtig hebben onderzocht, maken dus meer kans in de eindronde.
Onderzoek aan camera obscura
Bekijk de film Onderzoek aan camera obscura
Meer weten?
Het spel 'De val van Galilei' is in Belgie ontwikkeld aan de Artevelde hogeschool in Gent. Op deze website vind je nog veel meer algemene informatie over dit project.
Het aanbod op de markt
Het aanbod op de markt is, zoals dat hoort, zeer divers. Aan de ene kant zijn er de wetenschappelijke objecten waarmee Galilei ook mee gewerkt heeft (lenzen, camera obscura, slinger). Aan de andere kant zijn er voorwerpen op het gebied van schilder- boekdruk- en bouwkunst te koop (reproducties van schilderijen, drukletters). Daarnaast zijn er voorwerpen te koop op het gebied van de handel (zeekaarten, buideltjes met specerijen). Tezamen geven de voorwerpen op de markt een afspiegeling van het dagelijks leven in de tijd van Galilei.
Onderzoek aan slingerbeweging
Bekijk de film Onderzoek aan slingerbeweging
Marktwerking
Net als op de echte markt is hier ook sprake van schaarste. Elk groepje bepaalt welk voorwerpen het wil kopen maar er zijn meer groepjes dan voorwerpen. Niet iedereen kan dus kopen wat hij of zij wil. Bovendien heeft natuurlijk geen enkel groepje floriujnen genoeg om alles te kopen dat er op de markt aanwezihg is. Binnen een groepje moeten de leerlingen dus bepalen hoe zinvol het is om een bepaalde aankoop te doen. Ze weten dat ze in de eindronde vragen kunnen krijgen die handelen over de voorwerpen van de markt. Als ze denken genoeg te weten over de camera obscura dan is het niet zinvol om zo'n camera obscura op de markt aan te schaffen. Wanneer een groepje zelf onvoldoende kennis heeft van een bepaald onderwerp dan is het juist wel zinvol om hierover iets op de markt te kopen. Het is overigens niet noodzakelijk dat de leerlingen in de eindronde alles weten.