Magneetveld kabel isoleren

ger baltus stelde deze vraag op 05 mei 2024 om 11:13.
Geachte deskundige
Even een vraag. Een stroomkabel van 10.000 volt ligt er in de grond (ca. 60cm diep) en daarnaast, binnen een straal van 1 meter, wordt gewoond. Kan dit een magnetische straling in de woning geven? De kabel is geplaats rond 1968. Mocht dit van invloed zijn, wat voor isolatiemateriaal kan er worden gebruik tussen woning en kabel? Met vriendelijke groet Ger Baltus

Theo de Klerk op 05 mei 2024 om 12:00
Ja - er is altijd een magneetveld. Zelfs op de maan is bij zeer gevoelige apparatuur een effect van die kabel te meten. Het magneetveld rond een draad is op afstand r van die draad gelijk aan  B = μ I /(2π r).
Aangezien μ zeer klein is (10-6) en 1/r ook (bij √(12+0,62)=1,16 m afstand is dit 0,86) is de grootte van het veld al binnen enkele decimeters "verwaarloosbaar" klein .
In tegenstelling tot elektrische velden die kunnen worden afgeweerd in een kooi van Faraday is er geen afscherming voor magnetische velden mogelijk - hooguit een grotendeels "omleiding" via materialen waardoor het magneetveld gemakkelijker gaat (zoals weekijzer in trafo-spoelen). Dit komt omdat magneetvelden niet beginnen en eindigen op een lading zoals elektrische velden wel doen, maar in cirkels rondlopen.
Jan van de Velde op 05 mei 2024 om 14:04

dag Ger,

EM straling van dat soort kabels is al op korte afstand verwaarloosbaar.

Eén enkele kabel (ader) waar wisselspanning op staat is een 50 Hz radio-antenne. In hoeverre dat biologische invloeden heeft laten we op deze vraagbaak beter in het midden.

De twee-aderige kabel van je schemerlamp is dus ook een antenne, maar, omdat de stroomrichting in de aders tegengesteld is (door de ene heen, door de andere terug) en die twee aders dicht tegen elkaar liggen heffen die twee velden elkaar vrijwel volledig op.

Voor de middenspanningskabel onder de straat geldt iets vergelijkbaars. Daar lopen drie aders dicht bij elkaar die 120o ten opzichte van elkaar in fase verschoven zijn. Ook daar geldt dat de elektromagnetische velden elkaar voor het overgrote deel opheffen.

Nog even een extra bron gezocht voor mijn bewering:

De straling (we spreken officieel over magnetische velden) van kabels is vele malen minder dan van de bekende lijnen aan masten.
Doordat de fasen van de verbinding relatief dichtbij elkaar liggen (eerder cm of dm dan meters) heffen de velden van de afzonderlijke fasen elkaar netjes op. Verder is de stroomsterkte door deze kabels over het algemeen flink minder dan door de lijnen in de lucht waardoor de velden ook in absolute zin minder zijn. Het resulterende veld van middenspanningskabels is direct boven op het maaiveld al vrijwel niet meer meetbaar, laat staan dat u er in uw huis last van zou kunnen hebben. Er is in dit geval m.i. niets om u zorgen over te maken.

Clara heeft eenentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?